هنری‌ تولوز‌لوترک

ترجمه : کارن رشاد

هنری د تولوز- لوترک ( 1864 – 1901)

“لوترک نقاش مناظر, شمایل های مذهبی و مفاهیم انتزاعی نبود . موضوع همه نقاشی های او , جز چندی از آنها که به بازنمایی حیوانات اختصاص دارند , آدم هایی هستند که زندگی شان بخشی واقعی از زندگی خود او است.” گرستل مارک – از کتاب ” تولوز لوترک (1938)

هنری د تولوز لوترک در 24 نوامبر سال 1864 میلادی در آلبی فرانسه متولد شد. او یک نجیب زاده بود, فرزند و وارث ” کنت آ لفونس – چارلز د تولوز- لوترک “و آ خرین وارث این خاندان در قرن نوزدهم میلادی . پدر هنری مردی ثروتمند , خوش چهره و در عین حال عجیب و غریب بود و مادرش زنی بود که تمامی زندگی خویش را وقف یگانه فرزند خود کرد. هنری پسری ضعیف و مریض احوال بود. او دوران تحصیل خود را در لیسه فونتانس در پاریس آغاز و در ده سالگی شروع به طراحی و نقاشی کرد . اولین تمایلات هنری اش با شرکت مداوم دراستودیوی رنه پرینستو آغاز شد. هنری در 12 سالگی پای چپ و در 14 سالگی پای راستش را شکست . استخوان ها رشد طبیعی خود را از دست دادند و پاهای او به طور ناقصی رشد کردند.او دوران بلوغ خود را با بالاتنه ای عادی و پاهایی کاملا کوتاه سپری کرد ( لوترک1.5 متر قد داشت ). وي در 1882 نزد بونات یک سال بعد از آن نزد کورمون به شاگردی پرداخت.

Henry de Toulouse Lautrec

لوترک علی رغم عمر کوتاهش 737 اثر نقاشی روی بوم , 275 تابلوی آبرنگ , 368 چاپ و پوستر و 5084 طراحی از خود به یادگار گذاشته است. مجموعه آثار او مجموعه ای است مستند از سال های 1800 تا 1900 دوره ای که به عصر بزرگان مشهور است. او در 1885 استودیو شخصی خود را در مون مارت تاسیس کرد و شروع به طراحی و تصویر سازی برای مجلات و مشتريان گوناگون کرد.ملاقات لوترک با ون گوک در سال 1886 به آشنایی او با امپرسیونیسم و پست – امپرسیونیسم انجامید و از 1988 شروع به به تصویر کشيدن مناظر شهری و مردمیان جامعه اطراف خود کرد . تصاویر تئاتر ها , کافه ها , سالن های موسیقی ( و اغلب صحنه هایی از مولن روژ) و روسپی خانه ها به وفور در کار های لوترک دیده می شوند. این چهره های خارق العاده در آثار لوترک , از دلقک ها گرفته تا نجیب زادگان و از ورزشکاران گرفته تا روسپییان نمایانگر طیف وسیعی از احوالات اجتماعی دوران او هستند.

Henry de Toulouse Lautrec

لوترک اولین نمایشگاه خود را در سالن هنر مندان مستقل در سال 1889 برپا کرد و دو سال بعد اولین پوستر مولن روژ را به اجرا در آورد . وی در سال 1894 در روسپی خانه ای در خيابان مولين ساکن شد و به شدت به مصرف الکل و زندگي بي قيد و بند روی آورد و بدین طریق رویه ای دیگر از زندگی پاریسی را تجربه کرد. آثاری همچون ” له دو آمي ” و ” رقص له گوله ” دو نمونه از این دسته از آثار هنری تولوز- لوترک هستند که وی به طور مستند از این صحنه های مهيج و تاثير گذار به تصویر کشیده است. لوترک در آثار هنري خود از هنرمنداني چون گويا , دگا , گوگن و چاپ هاي رنگي چيني تاثير فراوان گرفته است.

وي سال ها در گوشه کافه ها و محافل عمومي مي نشست و در حين گفت و. گو و خوش گذراني معمول خود , طراحي ها و آثار ارزشمندي را به اجرا در مي آورد از سال 1899 بر اثر این زندگی مشقت بار پای لوترک به خاطر آشفتگی روانی حاد به بیمارستان روانی در ” نوييلي ” کشیده شد. در این دوره با وجود این که مصرف الکل را برای او ممنوع کرده بودند , باز به شدت به این کار ادامه می داد تا این که دوسال بعد در اثر حمله , فلج شده و در گذشت.

Henry de Toulouse Lautrec

منابع

منابع اينترنتي :

www.Artcyclopedia.com | www.Webmuseum.com |

کتاب :

Lautrec / Henri De Toulouse | Phaidon Publisher 1998 |