آموزش گرافیتی – قسمت دوم

در بخش قبلی در باره اصول اولیه و روش نگاه کردن و کار کردن روی حروف با هدف طراحی و گسترش استایل شخصی در گرافیتی صحبت شد.لازم به یاد آوری ست که  این مباحث برای کسانی  تولید شده که علاقه مند به دنبال کردن اصولی گرافیتی هستند  .توجه به این نکات با توجه به تفاوت رسم الخط فارسی (عربی) با گرافیتی لاتین بسیار حایز اهمیت است. متاسفانه بسیاری از گرافیتی کارها و دیوار نویسان ایرانی بدون توجه به این اصول و صرفا با کپی برداری (گرته برداری) از گرافیتی های  قبل از خود وهمینطورازگرافیتی های غربی سعی در شکل دهی استایل در آثار خود داشته یا دارند واین موجب می گردد که  هویت  فردی  و  بومی ( ایرانی) در آثار آن ها به زحمت دیده شده یا معمولا اصلا دیده نشود.به هر حال مطالب موجود برای شرح و توضیح اصولی فراهم شده اند که دانستن ان ها در هر مرحله ای از کار گرافیتی لازم و ضروری است و حاصل کار روی ان ها رنگ و بوی بومی و اصیل به کار شما خواهد داد. بدون توضیحات بیشتر بخش دوم را شروع می کنیم.

IRANgraffiti_tutorial_2

اولین قانون در گرافیتی آزادی عمل است.

تفاوت اساسی گرافیتی با رسم الخط فارسی در این است که حروف عربی(فارسی) در اغلب اوقات به هم متصل بوده ،در حالی که حروف لاتین چنین خصوصیتی  ندارند. به علاوه حروف لاتین در کادر های مساوی در کنار هم جای می گیرند، در حالی که کشیدگی و زیر و بم  در حروف فارسی بسیار متنوع بوده و همین کار را تا حدودی دشوار تر  می کند.برای کار روی یک کلمه که متشکل از حروف متفاوت است باید مثل جلسه قبل از انالیزشروع کنیم.

 برای کار در این بخش کا کلمه گرافیتی را انتخاب کردیم: گر + ا + فیتی

آنالیزفرمی
شروع کار برای طراحی آنالیز فرمی خواهد بود. در باره  انالیزو تجزیه فرم به بخش های ساده تردر قسمت پیش صحبت شد. همان روش را برای  یک کلمه انجام خواهیم داد.( نتیجه کار چیزی شبیه شکل زیر خواهد بود)

AnalysetheWord

طراحی و انتخاب گشتالت یا فرم نهایی اثر
فرم نهایی در واقع همان فرمی است که می خواهیم طرح نهایی ما در آن بگنجد. جریان یا فِلو در اثر نهایی ،بی اندازه به این مرحله وابسته است. می توانید با استفاده از چند خط ساده یا ترکیب اشکال هندسی  فرم کلی کارتان را مشخص کنید. برای مثال در شکل زیر از بین ۴ فرم اولیه یکی که با ضربدر مشخص شده را انتخاب کردیم و آن را کمی بزرگتر  و کمرنگ به تصویر کشیدیم.

SelectingtheForm

جایگزینی فرمی
فرم آنالیز شده را که به صورت مستطیل ها یا استوانه هایی در آوردید بنا به سلیقه و تجربه خودتان در فرم کلی جای دهید.این بخش کار تماما به عهده خودتان است . می توانید با رعایت اصول فرم حروف که در بخش اول(آنالیز حروف ) انجام دادید  خطوط و ترکیبات را تغیر دهید ،اغراق کنید یا گاه چیز هایی را کم و زیاد کنید.(به شکل زیر دقت کنید) سعی شده  مستطیل های بدست امده از انالیز کلمه گرافیتی را با ترکیبی دیگر در فرمی که در تصویر دوم انتخاب کردیم جای دهیم.
این کار به شما کمک خواهد کرد از ابتدا فرم نهایی کارتان را بدانید و روی جزییات تمرکز بهتری داشته باشید .همینطور باعث میشود کار شما شکل درست و زیبا تری به خود بگیرد و فرم کار در کنترل خودتان باشد. یکی از ایرادات  مشهود در آثار گرافیتی کارهای ایرانی عدم رعایت این اصول و در نتیجه عدم حضور حرکت و جریان(فلو) در کار است.با دانستن همین تکنیک شک نکنید که گرافیتی بعدی تان با همه کار های قبلی متفاوت خواهد بود. پس به فرم کلی کار از قبل فکر کنید و ان را بر عهده شانس یا امکانات تصویری موجود برای کپی برداری نگذارید. شما می توانید با خلاقیت خود فرم اثر را خودتان تعین کنید.

syncingintoform

حال که شکل کلی و ترکیبات فرمی مورد نظر را به دست اوردید می توانید خطوط دلخواهتان را کمی پررنگ کرده و تغیرات و تنظیمات لازم را در کارتان ایجاد کنید. عجله نکنید. در این مرحله سعی کنید کلیتی قابل قبول  و مورد پسند خود را فراهم اورده و بخش های کوچکی از تزیینات و نقطه گذاری ها را نیز مورد بررسی و اجرا قرار دهید.

Formingthesynced

زمانی که  کلیت فرم حروف (  کلمه ) را در غالب فرم کلی  طراحی  کردید می توانید تصمیمات نهایی برای چگونگی اجرا ی اثر را بهتر و دقیق تر مورد بازبینی قرار دهید و در نهایت با مارکر ،روان نویس یا هر وسیله دیگر که مورد نظرتان است خطوط نهایی را اجرا و آماده کنید. توجه داشته باشید بعد از مدتی تمرین این مراحل می توانید همه مراحل را به شکل ذهنی هم انجام دهید. شناخت، کلید موفقیت واقعی است . پیشنهاد می شود از عجله کردن پرهیز کنید. همانطورکه در قسمت اول توضیح داده شد هر چه بیشتر روی اصول کار کنید وتوانایی های پایه ای تان را تقویت کنید  امکان رشد بیشتری خواهید داشت.

Inkingprocessخلاقیت فراموش نشود. خلاقیت شما  کلید اصلی موفقیت شما  خواهد بود و قانون اول در گرافیتی آزادی عمل است .

inking