بهمن محصص

بهمن محصص – نقاش و مجسمه ساز

بهمن محصص متولد 9 اسفند 1310 در شهر رشت است. وی در 14 سالگی در کارگاه و نمایشگاه محمد حبیب محمدی نقاش گیلانی که هنر را در آکادمی هنر مسکو فراگرفته بود شروع به کار کرد. در زمان اقامت خانوادگی در تهران محصص چند ماهی در دانشگاه هنر تهران به تحصیل پرداخت .

Bahman Mohassess

وی از هنر مندانی است که در جریان ملی شدن صنعت نفت ایران در کشور زندگی می کرد.محصص در 1333 به اروپا سفر کرده و در ایتالیا ساکن شد و در آکادمی هنر”رم ” , مدتی نزد ” فروچیو فراتزی ” به آموختن هنر مشغول شد.حاصل این دوره از زندگی محصص چندین نمایشگاه گروهی و انفرادی در داخل و خارج ایتالیا و شرکت در نمایشگاه هایی چون بینال ( دوسالانه ) ونیز , سائو پائولو و پاریس بود.

Bahman Mohassess

در سال 1342 , بهمن محصص به امید بر پا کردن جنبشی نو در هنر کشورش , به ایران بازگشت و در نمایشگاه ها , کنفرانس ها و برنامه های متعددی شرکت کرد. او برای مردم ایران آتاری از ” پیراندلو ” , ” مالاپارت ” , ” کالوین ” و “پاوسه ” را از ایتالیایی و آتاری از “اژن یونسکو ” و ” ژان ژنه ” را از فرانسه ترجمه کرد و نمایش ” صندلی ها ” اثر “یونسکو” را به روی صحنه برد.

Bahman Mohassess

او در سال 1967 نمایشی دیگر را نیز بر صحنه برد .اما در 1969(1348) در حالی که ادامه فعالیت در ایران را غیر ممکن یافت به رم بازگشت و در همانجا به ادامه زندگی و کار پرداخت . آتار پر ارزش او بیش از همه در ایتالیا , ایالات متحده و ایران نگداری می شود.

محصص در آثارش جایی برای تزئین و مزاح نمی‌گذارد و جهانی سخت تاریک، نومیدانه، انباشته از “زنده ـ مرده‌ها” که پلیدی و پلشتی بر آن‌ها سایه انداخته است را به نمایش می‌گذارد. سعی او در تجسم انسان آسیب‌دیده، تغییر شکل داده، سوخته و گندیده‌ای است که در انتظار آخرالزمان نشسته و در این راه به زبان عام و جهانی دست یافته است، بی‌آن‌که بخواهد .اثرش را عامه‌پسند و عامه‌فهم کند. در مجموع، آثار محصص جهان تلخ هشداردهنده‌ای را نشان می‌دهند که بازتابی از شخصیت متضاد خود هنرمند نیز هست، شخصیتی که جمع اضداد است؛ مجموعه‌ای از نبوغ و طمع، حسابگری و بی‌پروایی

ترجمه :کارن رشاد

کتاب

1- Trec University pub.| Bahman Mohassess Paintings and Sculptures