آموزش گرافیتی – قسمت اول

از آنجا که علاقه به گرافیتی در میان جوانان ایران و کشور های فارسی و عربی زبان همسایه بیشتر می شود  و به همین روال تعداد پیغام های دریافتی درباره چگونگی کشیدن گرافیتی و روش آن بیشتر شده، بد ندانستیم کلیاتی در باره اسلوب طراحی گرافیتی وعناصر اصلی تشکیل دهنده آن آماده و منتشر کنیم.متاسفانه به علت شرایط سیاسی و اجتماعی کشورازانتشار مجموعه اماده شده در باره گرافیتی عاجزیم  اما خوشبختانه در کلاه استودیو توانسته ایم تا حدودی هر چند اندک اطلاعات پایه ای تر را به علاقه مندان منتقل کنیم.امیدواریم این مطالب هم برای علاقه مندان به فراگیری گرافیتی مورد استفاده واقع شود و هم از طرف علاقه مندان به شناخت بهتر گرافیتی مورد توجه قرار گیرد. در این مطلب سعی داریم نگاه اصولی به حروف به عنوان شکل داشته باشیم و از این طریق راهی برای ورود به فضای تصویری گرافیتی نوشتاری بگشاییم.

Arabic Graffiti tutorial

اولین قانون در گرافیتی آزادی عمل است.

-وسایل لازم

بهتر است در ابتدای کار با  مداد مشکی رو کاغذ ترجیحا سفید یا هررنگ روشن دیگری کار کنیم.یک مداد نوک تیز  و یک پاک کن خوب می تواند برای  ماه های آغازین کافی باشد.

-آنالیز حروف

ابتدا  باید حروف را انالیز کنیم تا بدانیم از چه بخش هایی تشکیل شده اند. در حقیقت باید بهتر به هر حرف نگاه کنیم و ان را بهتر بشناسیم. با دانستن ارتباط بین اجزای حروف می توانیم  جریان و فرم  کار خود را راحت تر پیدا کنیم.

برای انالیز فرم حروف می توان حروف را به چهارگوش هایی تقسیم کرد به طوری که نیازی به دنبال کردن انحنا ها و زوایا نباشد.

Jim_analyze1

انالیز فرمی حرف   جیم

– طرح ذهنی

بعد از تشخیص ترکیب فرمی حروف بهتر می توان طرحی ذهنی را بر پایه ترکیب فرم های چهارگوش پیاده کرد.می توانیم در نحوه چیدن و  حرکت چهارگوش ها تغیر ایجاد کنیم.در اینجا خلاقیت و انتخاب هرکس نفش بازی می کند.می توانید چهار گوش ها را بزرگتر و کوچکتر یا کشیده تر یا کوتاه تر کنید.می توانید انها را به بخش های کوچکتر تقسیم کنید… ازادی عمل با خودتان است.

Jim3

در انتخاب فرم نهایی عجله نکنید و هر چفدر لازم است تجربه کنید. هر چه بیشتر فرم ها را در کنار هم بچینید و با هم  ترکیب کنید  امکان دستیابی به فضا های جدید  بیشتر می شود.زمانیکه به ترکیب دلخواهمان رسیدیم، نوبت به کشیدن خطوط  و رفتن به سوی طرح اولیه است. در تصویر زیر می بینید که سعی شده به  آنچه در بخش قبل در بازی با چهارگوش ها پسندیدیم شکل داده شود.

Jim4

اوت لاین داخلی

ابتدا خطوط بیرونی کار  یا خطوطی که لازم می دانیم تا آخر کار حفظ شوند را پر رنگ می کنیم.خطوط داخلی که دیگر نیازی نیستند را می توانیم پاک کنیم.( یک راه دیگر   انتفال طرح نهایی به یک کاغذ جدید است!) به یاد داشته باشید که خط  نقش مهمی در تاثیر گذاری تصویری دارد. خطوط یکنواخت معمولا خسته کننده است و جذابیت تصویری  متناسب با حال و هوای متداول گرافیتی را ندارند. بد نیست به وزن خطوط خود دقت کنید. با تغیر دادن آگاهانه و اصولی پهنای خطوط می توانید جلوه بهتری به طرح بدهید.

Jim5

 اغراق در فرم ، پرسپکتیو ، رنگ امیزی و خطوط در گرافیتی مهارتی است که رفته رفته و با تمرین به دست امده و می تواند خصوصیت های فردی  یا سلیقه طراح آن را مشخص کند.

روش دیگری که برای کشیدن فرم اولیه حروف پیشنهاد می شود روش استفاده از دو مداد موازی است. این روش به شما کمک می کند که فاصله دو قلم را به سبک و سیاق قلم خوشنویسی حفظ کنید. تصاویر زیر نشان گر این روش است.این روش ویژگی های خود را دارد و می تواند در خیلی از مراحل کار به کمکتان بیاید. اما بهتر است باعث نشود انالیز حروف را کنار بگذارید.

doublepentechnic_typography
اگر قصد دارید در طراحی گرافیتی پیشرفت کنید بهتر است انالیز حروف را برای تمامی حروف الفبا انجام دهید.هر چه بیشتر این کار را ادامه دهید تسلط شما به فرم گسترش می یابد. بهتر است بدانید این تمرین در تمامی مراحل کاری یک گرافیتی نویس  دنبال می شود و  تنها مختص افراد مبتدی نیست.شناخت  تصویری حروف و آنالیز فرم ها دنیایی است جذاب .امتحان کنید.
هر کسی با نوع نگاه خودش کاری می کند که شایدخواسته یا ناخواسته برای دیگران آموزنده باشد پس در صورت علاقه می توانید   یکی از حروف طراحی شده در  تمرین هایتان را برای ما ارسال کنید تا در ماه های آینده زیرهمین مطلب منتشر کنیم . آدرس ایمیل ما در اولین تصویر از بالا نوشته شده.

با تشکراز دوستانی که با ارسال آثار شان با عث دلگرمی ما و کامل تر شدن این مجموعه شده اند. در زیر ۴ طرح که اصول اولیه کار و انچه از ان صحبت شد را رعایت کرده اند می بینید. تعداد محدودی از آثار نیز به علت عدم ارتباط با بحث و یا کیفیت نامناسب تصویر منتشر نشد.