نشان صلح – بخش اول

ترجمه و تحقيق : آرش وحدتي

نشانه ضد فعالیت هسته ای، سمبل صلح نشان اعتراض به فعالیت های هسته ای یا نشانه صلح یکی از شناخته شده ترین سمبل ها در جهان است. به سفارش لرد برتراند راسل سردسته جنبش خلع سلاح هسته ای بریتانیا، ابداع شد. سمبل گرافیکی توسط جرالد هالتوم که عضو یا جنبش خلع سلاح هسته ای بود طراحی شد و به عنوان نشان سینه، در اولین تظاهرات علیه (یک مرکز تحقیقاتی در بریتانیا برای توسعه سلاح های هسته ای) در سال 1958 بکار رفت.
هالتوم که یک طراح حرفه ای و فارغ التحصیل مدرسه عالی هنر بود، دراین اين نشان اصالتا نشان صلیب مسیحیت را به همراه موتیف دایره برای تکمیل و هماهنگ ساختن طرح، مطرح ساخته است . اما از طرف دیدگاه های مختلف مذهبی به او توصیه شد که از بکار رفتن صلیب در یک راه پیمایی اعتراض آمیز خوشنود نیستند.
Peace Signs
اولين نشان ها توسط اريک آستين از کنسينگتن از جنس گل سفيد و نقش سياه رنگ توليد شد. و اين خود يک نماد گرايي آگاهانه بود.آنان به اين نکته تکيه داشتند که اين سفال هاي پخته , از معدود ساخنه هايي خواهند بود که به هنگام جنگ هسته اي از دسترس آسيب و نابودي محفوظ مي مانند.
آنچه در طراحي اين نشان ها که پیش طرح های اصلی آن در مدرسه مطالعات صلح, در دانشگاه برادفورد تهیه شده اند.جالب است آنها نماد “مرگ انسان و کودک تولد نیافته” را ایستاده نمایش می دهند و اینکه این سمبل از کد مخابره دریانوردی، کد حروف استفاده کرده است.

Peace Signs

the letters N and D of the navy code
of semaphore, the flag signalling system.

هنگامی که یکی از همراهان مارتین لوتر کینگ به نام بايارد راستين در راهپیمایی های حقوق مدنی در آمریکا شروع به استفاده از آرم صلح کرد بزودی اين نشان به نشاني محبوب و همه گير تبديل شد. نیروی تاثیر گذاری این تمثال هنگامی قوت گرفت که گروه های مختلف سنت گرایان و محافظه کاران در خلال سالهای دهه 70 بطور جدی ممنوعیت آن را مطرح کردند و در آن زمان ایده وابسته به گروه های شیطان پرست و علامت کمونیزم بودن آن را منتشر کردند. در آفریقای جنوبی در رژیم آپارتاید تلاش رسمی برای قدغن کردن آن وجود داشت. تظاهر کنندگان علیه جنگ ویتنام آرم امروزی صلح را برگزیدند و در میان جنگ ویتنام، توسط بسیاری از سربازان آمریکایی “جای پای جوجه بزرگ آمریکایی” نامیده می شد.
این سمبل هنوز هم در بریتانیا لوگوی خلع سلاح هسته ای شناخته می شود اما در سراسر دنیا به عنوان سمبل صلح و ضدیت با خشونت مطرح است. نشانه آزادی هیچگونه محدودیتی در استفاده ندارد و به دلیل اینکه شامل هیچگونه کپی رایت نمی باشد، لازم نیست کسی برای اجازه به کار بردن آن جستجو کند یا پول بدهد. به کار بردن آن به عنوان سمبل آزادی برای همه آزاد است.
Peace Signs
به طور یقین این موضوع باعث می شود که مورد استفاده تبلیغاتی و تجاری به خصوص در مد، قرار بگیرد. ما نمی توانیم از چنین اتفاقی جلوگیری کنیم و خیال هم نداریم آن را تحت کپی رایت قرار دهیم. اما همگی ما می توانیم از مخاطبان استفاده تبلیغاتی این سمبل انتظار داشته باشیم تا به صلح فکر کنند.
باور عده اي بر اين است که اين نشان برگرفته و القا کننده نشان کهن تري چون نشان شيطان پرستان و سمبل مرگ است. تصويري از قرن پنجم ميلادي قديس پيتر را بر صليبي وارون نشان مي دهد.تصليب برعکس را قرن ها به نام “صليب نرو” مي شناختند) مربوط به دوره امپراظوري نرو ,54-68 ميلادي )در قرون وسطي صليب برعکس نشان و علامت شيطان پرستان شد.

کبوتر صلح

یکی از شناخته شده ترین سمبل های صلح کبوتر است. و سرچشمه آن از داستان نوح و کشتي او است. هنگانی که باران که زمین را غرقه کرده بود از باریدن باز ایستاد، نوح پرندگان مختلف را روانه کرد تا نشانی از خشکی بیابند و به قایق آورند. او مشتاق و در انتظار شروع دوباره زندگی روی زمین بود. سرانجام کبوتری با یک شاخه زیتون باز آمد.

Pablo Picasso

Manifesto by pablo picasso, 1949

بعد از جنگ جهانی دوم پابلو پیکاسو کبوتر صلح را در کارهایش استفاده کرد. یک لیتوگراف که او برای کنگره جهانی صلح در پاریس طراحی کرد یک کبوتر از خانواده جدیدی از کبوتران را در پیش چشم می نشاند. از آن پس هنرمندان گرافیک سری های بی شماری از کبوتران صلح را در اشکال متفاوت آفریدند.

CND
Gerald Haltom
aldermastom
Haltom
N,D (nuclear dismarment)

منابع

منابع اينترنتي :-

http://www.sadako.org/ http://www.coop.org/