مصاحبه آرت کوت با مت سیسو

+ : : : چرا شما هنرمند هستید؟

متشکرم که مرا هنرمند صدا می زنید . فکر می کنم هر کسی در زندگی اش [ حداقل] یک کاری انجام می دهد که بتوان آن را هنر نامید. من به این دلیل نقاشی می کنم که نه می توانم بخوانم و نه می توانم سازی بنوازم. من ترجیح می دادم که جز یک گروه موسیقی دهه هشتادی باشم ، با این حال فکر می کنم که در قالب یک نقاش موفق تر هستم. من بسیار خوش شانس هستم که می توانم از راه نقاشی قبض هایم را بپردازم و من قصد دارم تا زمانی که توان دارم زندگی ام را اینگونه بگذرانم… من یک هنرمند هستم زیرا حرفه ام نمی گذارد که من به یک کارمند امروزی وابسته به دولت تبدیل شوم . من ساده زندگی می کنم ، رانندگی نمی کنم ، در خورد و خوراک( در مصرف) زیاده روی نمی کنم… فقط نقاشی می کنم .

+ : : : کمی در مورد هنرتان صحبت کنید.

من سعی می کنم رویداد های روزانه را به گونه ای باز گو کنم که هیچ فرد دیگری در حال حاضر چنین کاری نمی کند و یا اینکه نمی تواند 50 سال تمام به این روش( کار ) ادامه دهد. یک نقاش آمریکایی اهل « واشینگتن دی سی» بودن، برای من بسیار مهم است . فکر می کنم که دیگر کشورها برداشت نسبتا درستی ازخواسته ها و روش زندگی آمریکایی دارند. من می خواهم مطمئن شوم که رفتار ها و عملکردهای ما ( چه خوب چه بد) در قالب یک جامعه ، همگی ثبت شده اند.
هنر من ایده یک فرد است در مورد آنچه که بر او گذشته است و آنچه که در آینده در انتظار اوست. بسیاری از افراد نقاشی هایم را غیر حرفه ای و برخی دیگر نیز آنها را چرند و بی محتوی می خوانند. فکرمی کنم مادامی که آنچه انجام می دهم خلاف انتظار مردم است ، کارم درست است.

Matt Sesow

+ : : : این گونه به نظر می رسد که بیشتر فیگورها در نقاشی های شما آکنده از رنج و ترس هستند ، می توانید کمی بیشتر در مورد این کارهایتان صحبت کنید؟

فکر می کنم هر کسی در طول حیاتش ترس و رنج را تجربه می کند . همانگونه که دیدن نقاشی گل های زیبا و اسب ها در غروب آفتاب در ما حسی از خشنودی وشادی ایجاد می کند، من در صدد خلق آثاری شدیدا احساسی هستم که رنج و اندوه بینندگان را برانگیرند و یااینکه آنها را بر آن دارند که با خود درگیر شوند. از همان دوران کودکی یک نوع ضعف جسمانی عجیب در خود حس می کردم که همان حس سبب شد که من به این سو کشانده شوم … به طور کلی من فرد شادی هستم ، اما همیشه سعی کرده ام آشفتگی ، هیجان و تنش را در هنر دخیل کنم . نقاشان و موسیقی دانان برجسته همین گونه عمل کرده اند. این دسته از هنرمندان درذهن من از جمله حماسه آفرینانند.

+: : : از میان هنرمندان کدامیک بر کارتان تأثیر گذار بودند و چرا؟

من خود ، هنرمند محبوب خودم هستم. اما باید بگویم , بسیار خوش شانس بودم که در مسیرم، با کار های « سو کو»* روبرو شدم. او نقاشی انگلیسی است که آثار سیاسی بسیاری دارد که در آنها باورها و رفتار های اجتماعی معمول را به چالش می طلبد. همچنین از دیدن آثار « فرانسیس بیکن»* و « ژان میشل باسکت»* لذت می برم. مجموعه زنان « دکونینگ» فوق العاده است و من هیچ گاه از دیدن تصاویر کهن , صحنه های تکان دهنده بر گرفته ازکتاب مقدس ( انجیل) خسته نمی شوم.

+::: در کنار هنر چه تفریح دیگری دارید؟

من در رویا بازی های بسیاری می کنم . گهگاهی نیز دور بلوک می دوم .

+: : : چه چیزی حس نقاشی را در شما بر می انگیزد؟

هنوز زنده بودن و نفس کشیدن تمام چیزی است که من نیاز دارم . دوران حیات ما بر روی این کره خاکی به قدری کوتاه است که گویی هیچگاه وجود نداشته ایم. کارگاه و خانه من بسیار کوچک است . من نزدیک به دو هزار نقاشی را در مکانی با متراژ 600 پای مکعب، که در واقع خانه ام است، نگه می دارم . دربعضی جاهای خانه سه تا نقاشی یکی بر روی دیگری از دیوار آویزان است با این حال من نمی توانم نقاشی نکنم و باید بگویم که کف اتاق نیز کاملا از بین رفته است . پس فکر می کنم چرا از نقاشی کردن دست بکشم.

Matt Sesow

+: : : چگونه توانستید از طریق نقاشی امرار معاش کنید؟

ده سال پیش زمانی که اولین نقاشی ام را فروختم ، در زمینه کامپیوتر ( نرم آفزارهای کامپیوتر) فعالیت می کردم و درآمد خوبی نیز داشتم. از اینرو در آن دوران نقاشی منبع درآمدم نبود ( و البته نیازی هم نبود). در آن زمان بود که یک مباشر (دلال) آثار هنری با من قراردادی انحصاری بست و متعهد شد که 5 سال و اندی تبلیغات آثار مرا بر عهده بگیرد. قیمتی که این دلال برآثار من گذاشت بسیار بالا بود و همین موجب شد که من به جمع مجموعه داران آثار هنری راه یابم. زمانی که دیدم دوستانم و مردم [ عادی] با درآمد سالانه 40 هزار دلار، نمی توانند کارهای مرا خریداری کنند ، فهمیدم که زمان آن رسیده است که کاری انجام دهم . در نتیجه مباشرم را اخراج کردم و در حال حاضر تمامی کارها را خودم انجام می دهم و فکر می کنم که اینگونه کارها بهتر پیش می رود و سالانه به جای بیست عدد نقاشی، صدها نقاشی می فروشم . من لیسانس کامپیوتر و مدرکی هم در امور بازرگانی ( خرید و فروش) دارم و در مورد نقاشی باید بگویم که در زمینه نقاشی هیچ آموزش رسمی ( آکادمیکی) ندیده ام.

+: : : موقعیت خود را در 10 سال آینده چگونه پیش بینی می کنید؟

نسل های آینده از من به عنوان برجسته ترین و خاص ترین نقاش در طول بیست سال گذشته که آثار فراوانی از خود بر جای گذاشته است، یاد می کنند . اگر [در آینده] می توانستم کارگاه بزرگ تری داشته باشم بسیار عالی می شد. با این حال در حال حاضر می توانم با کارگاه فعلی ام سر کنم.

Matt Sesow

+: : : تو صیه شما به هنرمند تازه کار چیست؟

نقاشی کار دشواری است . سعی کن بد نقاشی کنی . خودت را غافلگیر کن . به کسی نگو هنرمند هستی . خود را از شر مخارج اضافی خلاص کن. ماشینت را بفروش، تلویزیون را رها کن. تنها می توانی یکی ، دوتا دوست خوب برای خود نگه داری . هیچ وقت بازنشسته نمی شوی . یک دستگاه تهویه خوب هم بخر.

www.artquotes.net