فرانسیس بیکن

گردآوری و ترجمه : ساناز محدثي

فرانسیس بیکن

نقاش

ملیت : ایرلندی – انگلیسی

متولد: 1909

فرانسیس بیکن در 28 اکتبر سال 1909 در شهر دوبلین ، خیابان « لویر بگت» پلاک 63 ، در یک خانواده انگلیسی چشم به جهان گشود . پدرش کاپیتان سابق ارتش انگلیس بود که برای پرورش و تربیت اسب های مسابقه به ایرلند نقل مکان کرده بود و مادرش ، « وینیفرد بیکن» ، از تبار خا نواده ثروتمند« فرث»، اهل « شفیلد»، بود . خانواده فرانسیس بیکن درمنطقه « کونتی کیلدار» ، « کنی کورت هیوس» را که خانه بزرگی در نزدیکی شهر « کیلکولن» بود، اجاره کردند . بیکن دارای 2 خواهر و 2 برادر بود . فرانسیس مدتی به نزد والدین مادرش در « فارملیی» در نزدیکی « ابیلکس»، فرستاده شد . از آن پس خانواده بیکن در « سترافن لاج» ، در نزدیکی « ساآس» واقع درمنطقه « کونتی کیلدار» ، زندگی کردند . آنها به هنگام شروع جنگ جهانی اول به لندن بازگشتند . آنها پس از بازگشت به ایرلند، مستقیما شاهد هرج و مرج سیاسی ناشی از وقوع جنگ استقلال و جنگ داخلی در این کشور، بودند.

Francis Bacon

بیکن در16 سالگی در پی مشاجره ای با پدرش ، خانه را ترک کرد . پس از اقامتی کوتاه در لندن در اواخر دهه 1920 به « لوچه» در برلین سفر کرد و از شور و هیجان شهر درطول دوران زوال جمهوری ویمار [آلمان:33-1919] لذت برد . با این حال در پاریس بود که بیکن خواسته تازه ای را در سر پروراند . نمایشگاه نقاشی های « پیکاسو» در گالری « پل روزنبرگ» ، بیکن را برآن داشت که هنرمند شود. البته این آثاردر آن دوران به هیچ وجه تنها عوامل تاثیرگذار بر بیکن نبودند بلکه او مطمئنا شاهد جنبش سوررئالیسم درزمینه هنر، شعرو سینما بوده است و احتمالا از نمایشگاه های انفرادی « سوتین» و « دی کریکو» که در تابستان سال 1927 برگزار شد ، دیدن کرده است. فیلم معروف « سرجی ایزنشتاین» به نام «رزم ناو پوتمکین» ( 1925 )، نیز تاثیر بسزایی بر بیکن گذاشت. صورت خون آلود پرستار در حال شیون در این فیلم در ذهن هنرمند به تصویری ماندگار ، بدل شد که در بسیاری از نقاشی هایش به ویژه در یکی از آثارش به نام « مطالعه سر پاپ در حال شیون(1952)، منعکس شده است .

در بازگشت به لندن، بیکن در زمینه طراحی مبلمان شهرتی قابل توجه کسب کرد. مجله « استودیو» یک مقاله دو صفحه ای را به اثر او با نام « نگاهی اجمالی بر دکوراسیون در انگلیس در سال 1930 » اختصاص داد. اما بیکن به سرعت از این کار دست کشید و دوباره به سوی نقاشی رفت
. در ابتدا او توانست به عنوان یک نقاش، به ویژ با یکی از آثارش به نام « تصلیب»( 1933) ،شهرت و اعتبار کسب کند اما درواقع اواسط دهه 1940 بود که حرفه هنری او به اوج رسید . موفقیت « سه مطالعه در مورد فیگورهای مصلوب» (1944)، موجب شد که بیکن به عنوان نیروی جدیدی در هنر پس از جنگ مطرح شود. بیکن به جز دورانی که در « مونت کارلو»،« تنجه»[مراکش] و پاریس گذراند، بقبه عمرش را در لندن سپری کرد .عشق و شور ،تیزهوشی و سخاوت بی نظیر او افراد مختلف با پیشینه های گوناگون از هنرمند و نویسنده گرفته تا مردم غیر عادی « سوهو» را به سوی خود می کشید. بسیاری از این افراد به کرار در پورتره های بیکن منعکس می شوند . فرانسیس بیکن در طول حیاتش در شهرهای بزرگی همچون لندن، پاریس، نیویورک، واشینگتن، دبلین، لوس آنجلس و مسکو آثارش را به نمایش گذاشته است. او در ماه آوریل سال1992 در شهر« مادرید» از دنیا رفت.

Francis Bacon

بیکن هنرمندی خود ساخته بود و نقاشی را از 1929 آغاز کرد اما در 1940 تقریبا هر چه کشیده بود از میان برد و کار خود را از نو آغاز کرد. همانطور که پیش تر نیز اشاره شد, وی در 1944 با دیدن آثاری از پیکاسو و نحوه تغییرات شکلی در نقاشی های او , وارد دنیای جدی هنر خود شد. که به شدت تحت تاثیر عکاسی , فریم های سینمایی , تصاویر مایبریج , تصاویر رادیولوژی ( اشعه ایکس) , فیگور های عریان یا ملبس انسانی که به نوعی از حالت اصلی خارج بودند و تصاویر چهره هایی که در اثر ضربه یا نقص عضو , ترس و وحشت و یا حزن و ماتم دگرگون شده یودند قرار گرفت . فیگور هایی تنها در اتاق هایی که مسخ شدگی و پوچی آنها با اولین نگاه نمایان است . اتاق هایی که اغلب محیطی قفس گونه را در خاطر زنده می کنند. گاه فیگور ها روی صندلی ناقصی یا بر تخت جراحی آشکار می شوند . گاه در حال خروج از اتاق . بعضی از نقاشی های بیکن نمایشگر فیگور هایی ست که بر زمین افتاده اند و سعی در بلند شدن دارندو تمامی این تصاویر و ترکیبات گویی نظامی غم ناک و کابوس گونه را ساخته اند . فریاد ها در چهره های بیکن از کابوسی سخت خبر می دهند و گاه بخشی یا حتی کل تصویر فاقد پرداخت نقاشانه معمول است .بیکن در رنگ گذاری با استفاده از صورتی , گل بهی , سیاه , سبز و ارغوانی جهانی کاملا متفاوت و غریب را تصویر می کند . دنیا یی که خوانایی خاصی با احوال ساکنان آن به ویژه آن صورت های دگرگون شده دارد.

منابع

منابع اينترنتي :

www.artquotes.net

کتاب :

Dictionary of Expressionism | Written by Joseph Emile Muller | English Translation By Jean Stwart | Eyre Methuen LTD 1972