مصاحبه مرلين منسن با " ان واي راک "

ترجمه : ه. مدرسي

مريلين منسن معتقد است همانگونه كه هنر تنها منحصر به موزه نمي شود ، لذت هنری نيز با تمام شدن چند هفته اجرا به پايان نمي رسد.او که قبل از انتشار آلبوم آخر خود – عصر طلایی گروتسک – نمایشگاه نقاشی نسبتا موفقی در یکی از معتبرترین گالری های ایالات متحده برگزار کرد معتقد است که هر كسي مي تواند از هنر خود لذت ببرد و اثري هنري باشد .
براي 1 دهه ، منسون با شخصيتهاي غير معقول خود ، ازجمله سوپر ستاره ضد مسيح و بيگانه دو جنسي فضايي اي به نام امگا، حركت شديدي در اساس كار خود ایجاد کرد . آخرين شخصيت آثار او كه تلفيقي ميان رقاص كاباره و انسانی خوش گذران بود بار ها مورد بحث قرار گرفته است .
منسون در تاريخ 11 آگوست از اجرا در رچستر محروم شد ، زيرا طبق صحبتهاي سخنگوي “سیکس فلاگس داریو لیک” ، لورن اسپالن ، خيلي از مردم آن منطقه از اينكه اين هنرمند در منطقه شان باشد احساس نارضايتي كردند.
Marylin Manson
جاي نگراني نيست چرا كه منسون هنوز نيز قسمتي از باقي گروه است .اوايل امسال، وي آلبوم جديدش را با نام عصر طلايي گروتسك دنباله هاليوود 2000 (در سايه دره مرگ) را ارائه كرد .
عصر طلايي در ماه مي در راس نمودار بيلبورد قرار گرفت و مورد ستايشي كه شايسته اش بود واقع شد. رلينگ استن پافشاري مي كند كه :« هيچگاه يك ستاره موسيقي راك تا به اين حد پيچيده نبوده است.» در همين حال كرانج زبان به تحسين مي گشايد و اعلام مي كند كه آخرين كار منسن بهترين آلبوم اوست و رول اور از آن به عنوان اثری داغ و ناب در موسيقي راك ياد مي كند.
Marylin Manson
اما موسيقي تنها نيمي از دوران طلايي گروتسك است . بنا بر گفته منسون آلبوم او از جنبشها و اتفاقات بنيادين هنری الهام گرفته است . اين جنبشها عبارتند از : كاباره آلمان پيش از جنگ جهانی دوم ، شوخ طبعي تصنعی , پانک , هجو و طنز كامل مكتب دادا
منسن در حالي كه خودش را فردي اهل مطالعه و سينما معرفي مي كند ، مي گويد كه پس از تجربه چندين فراز و نشيب در زندگي اش به اين دوره رسيده است.
در سال 1999 , يك راستگراي مذهبي منسن را مورد انتقاد قرار داد و او را به دليل تشويق دو پسر براي حادثه تيراندازي در مدرسه كلمباين سرزنش كرد . (منسن در فيلم مستند بولينگ براي كلمباين به اين ادعا پاسخ داد . او كه تحت دادخواهي هاي متعددي قرار گرفت ، توانست فروش آلبوم هاليوود 2000 را بالا تر ببرد و به دنبال آن با اطلاع عموم, نامزديش را با رز مك گرون هنرپيشه زيبای هالیوود به هم زد.
هنگامي كه توييگي راميرز ، همكار و دوست قديمي اش به دنبال اختلافاتي گروه را ترك كرد امکان داشت که ضربه ای بزرگ براي منسن باشد ، اما اين گونه نشد . در واقع همه چيز براي منسن رو به بهبودي بود .
او كار در فيلم را آغاز كرد (مريلين در فيلم هيولاي ميهماني نقش خواننده دو جنسيتي يك كلوپ شبانه را ايفا مي كند و همچنين در حال ساخت دوباره كشتار زنجيره اي تگزاس است.)
تقريباً در همين دوران بود كه منسون همكاري با گوتفريد هلن وين هنرمند چند رسانه اي اتريش را آغاز كرد . گوتفريد در يكي از مصاحبه هاي كرنج این خواننده را هنرمندی واقعي ناميده بود .
هلن وين و منسون همراه هم يك سري عكسهاي بحث برانگيز به تصوير كشيدند . به اغلب عكسها وصله جلف بودن براي آلبومي هنري زده شد . يكي از انها عكس منسون در لباس رسمي بازي ها بود كه در آن اسلحه اي را در دست داشت و دختري به او نگاه مي كرد .
منسون در مورد ازفست ميگويد: سعي بسياري كرده ام تا نه تنها نمايش ام شكوهمندترين چيز در ازفست باشد بلكه شكوهمندترین كاری شود كه تا به حال انجام داده ام. اين اثر در يك “شو” به روشي كاباره اي صورت مي گيرد به گونه اي كه تنها به سرگرم کردن تماشاچي خلاصه نمیشود. بلکه در صدد ایجاد تعامل و همراهی با آنها ست وبه شکل یک شوی “راک ان رول” که در پایان تماشاچیان برایتان کف می زنند هم انجام نمی شود.

ان وای راک : همه شنوندگان تان با آن جنبش هایی که شما می گویید تحت تاثیر آن ها هستید آشنا نیستند شما چگونه مایل به انتخاب چنین ایده ای شدید؟

منسن : فقط از روی علاقه شخصی ام بود.کتاب های زیادی مطالعه می کنم وبه تماشای فیلم های فراوانی می نشینم. واقعا به دهه 1920 و اوایل 1930 علاقه مندم چون آن دوره بود که جنبش امپرسیونیسم به نتیجه نشست و به راه های پیش تر و آینده نگر تری دست پیدا کرد.

Marylin Manson

من همیشه در حال نمایش دادن هستم ام خیلی با خود راک ان رول ارتباط برقرار نمی کنم, خودم را بیشتر هنرمند می دانم تا موسیقی دان یا خواننده راک . اما خوب موسیقی نقطه اتکای کار های من است .پس فهمیدم که مطالعه آدمیان و رفتار و چگونگی بروز آن در دوران ترس و بلوای سیاسی برایم لذت بخش تر است. فکر می کنم مردم چنین چیزی را درک کرده اند.

ان وای راک : چه تحقیقی در این بار ه انجام داده اید؟

منسن : اینکه من هر چه را به خاطر علاقه ام مورد بررسی قرار می دهم یا نه اصلا مهم نیست.این علاقه و وابستگی خودش در آنچه ارائه می دهم , لباس پوشیدنم و … پیدا ست. دوست دختر من همیشه شبیه زنانی است که از پوستر های دهه 30 بیرون آمده اند.با اومی گردم . این خودش موثر است. ما هر دو به آن دوره علاقه مند بودیم. هر چند که آدم ها در مورد جریانات هنر ی نگاه هایی متفاوت دارند. مردم دوست دارند سرگرم باشند و همانطور که در فیلم ها می بینند زندگی کنند… اما این فقظ قسمتی از ماجرا ست.

ان وای راک : قسمت دیگر چیست ؟

منسن : برلین. این شهر به طور خاص وسمبولیک شهری است که هنر های نو و نابی در آن شکل گرفته و من قصد داشتم در آنجا هم کار هایی بکنم.

ان وای راک : این آلبوم شما دیگر کاملا آلبومی تصویری و صوتی است .آیا شما بیش از گذشته بر هنری بودن کارتان تاکید دارید؟

منسن : این کار , به نظرم , زمان می برد. سوسویه هایی از نور دیده می شودو من می خواهم تا می توانم برای مردم رو کنم. قابلیت من بیش از انتظار مردم است.

ان وای راک : در چه زمینه ای ؟

منسن : دوست دارم اعتقادات نادرست مردم را به آنان یادآوری کنم و مسایل ممنوع شده و محروم شده را زیر سوال ببرم.به نظر من این که مردم مدتی به چیزی سرگرم می شوند و بعد از آن دل می کنند نکته جالبی است.من نقطه اشتراک فکری با فاشیسم یا هرج و مرج طلبی ندارم و این که اثر به شما حس نا امیدی و یا خشم را منتقل می کند, جدا آلبوم را از نظر ویژگی و قوام هنری تقویت می کند.

ان وای راک : در آخر می توانید مثالی برای ما بزنید و منظور و نگاه کلی تان را بازگو کنید؟

منسن : من اجازه ندارم با شکل میکی موس روی جلد آلبوم خود ظاهر شوم چون شرکت های ثبت آن را نقض قانون ” کپی رایت ” به حساب می آورند. این تصویر تا به حال دیده نشده است , اما حسی خاص را به لرزه در می آورد.هنر باید خودش باعث شود که مخاطب آن را هنر به حساب آورد.هنر علامت سوالی است .اما مردم آن را پاسخ می خواهند و برای همین است که غالب تفریحات عوام کسل کننده اند.

Six Flags Drive Lake

منابع اينترنتي :

www.NYrock.com www.marylinmanson.net