اگون شیله

اگون شیله

تولد: 1890

مرگ: 1918

« اگون شیله»: « هنر، نمی تواند مدرن باشد، هنر دگرگون ناپذیر است.»

« اگون شیله» در « تولن» اتريش متولد شد. او از سنین پایین شروع به طراحی کرد و تا سال 1906همانطور که در « مریم مقدس و کودک» به چشم می خورد (1906) ، خود صاحب سبکی منحصر به فرد بود. « شیله» که بسیار متاثر از جنبش نمادگرایی بود، از سال 1906 تا 1909 در آکادمی « ویینا» به تحصیل پرداخت و در سال 1907با « گوستاو کلیمت» ، یکی از اعضای عمده جنبش نمادگرایی، آشنا شد.

Egon Schiele

در سال 1909 «شیله» شروع به نقاشی چهره کرد. این چهره نگاری ها، که « شیله» در آنها از رنگ هایی غیر ناتورالیستی و زوایایی نا معمول استفاده کرده است، بینش منحصر به فرد « شیله» را باز نمود می کنند. به عنوان نمونه می توان به « زن دست به سینه عریان در حالت ایستاده» (1910) اشاره کرد. در این نخستین کار علاوه بر تاثیرات « کلیمت» ، رد پاهایی از « ادوارد مونش» و « ونسان ون گوک» نیز به چشم می خورد. شهرت « شیله» بیشتر به خاطر فیگورهای عریان برجسته اش است البته او نقاشی هایی نیز در زمینه مناظر و آثار تمثیلی دارد.در سال 1912 « شیله» به سبب ماهیت آشکار آثارش به هرزگی متهم شد و مدت کوتاهی را در زندان گذراند. با آغاز جنگ جهانی اول « شیله» به خدمت در ارتش اتریش فرا خوانده شد و مادامی که در ارتش بود نتوانست به حرفه خود ( نقاشی) ادامه دهد. اوبر اثربیماری همه گیر آنفلونزا در سال 1918جان سپرد.

نقاشی های « شیله» اعم از پرتره ها ، پرتره های شخصی و فیگور های عریان همه در عین حال هر دو حس فیزیکی و عاطفی را منتقل می کنند.به نظر می رسد پرتره های شخصی متعدد او که اغلب حاوی ژست های سکسی ناخوشایندی هستند، به ناخرسندی عمیق نسبت به جسم و افسردگی ناشی از محدودیت های جنسی اشاره دارند.استفاده او از رنگ های خیره کننده و تکنیک خطی در خلق این حس تشویش و اندوه مؤثر بوده است.

Egon Schiele

« شیله» در مدت زندگانی اش به موفقیت های مسلمی دست یافت با این حال آثارش خارج از اتریش چندان مورد توجه واقع نشد تا اینکه در دهه 60 او را به عنوان یکی از مهم ترین مروجان جنبش « اکسپرسیونیسم» پذیرفتند.